У не такі вже й далекі
часи радіо для більшості слугувало заповнювачем тиші, тлом, до якого
звикаєш і перестаєш помічати. Сьогоднішня ситуація в радіопросторі
дає можливість зробити свій вибір. Нові музично-інформаційні станції
ростуть, як гриби після дощу, наслідуючи одне одного за стилем мовлення:
незв'язна мова діджея - прогноз погоди - сингл з дебютного альбому
західної чи нашої зірки. Гороскоп - невдала спроба телефонного спілкування
зі слухачем - знову незв'язна мова - той же сигнал (сингл)??? -
прогноз погоди тощо. Однак навіть такі несміливі спроби самостійного,
нового мовлення увінчалися шаленим успіхом. Добрі людські побажання,
признання всім у коханні й вічній дружбі, простота і доступність
мови ведучих розчулили публіку до глибини душі. Зразу виник новий
вид спілкування - радіотелефонний, який надавав усім бажаючим можливість
поплакатися в жилетку як ведучому, так і всім слухачам; замовити
пісню для себе чи для нього (усіх їх); передати привіт і палкі поздоровлення.
Це справді можна назвати радіоманією, коли людина годинами намагається
зателефонувати на радіо, щоб поздоровити когось із днем народження,
переконана, що такий подарунок тому, кого поздоровляють, буде важко
недооцінити.
І все ж такі радіостанції мають свою
аудиторію, аж ніяк не досягаючи великої кількості слухачів різноманітних
соціально-демографічних категорій. Наприклад, за результатами масового
дослідження "Монітор ЗМІ Києва й області", що його проводила
компанія "СОЦІС-Геллап" щоквартально, ??? у квітні, більшість
прихильників М'юзік радіо і Гала радіо - молодь до 29 років (більш
як половина опитаних цієї вікової категорії слухає ці станції).
Кожен четвертий у групі від 30 до 49 років як мінімум раз на тиждень
приділяє увагу Гала радіо (під музику якого "можна робити все").
Старша група радіослухачів досить скептично ставиться до музичних
і зарубіжних станцій і ведучих,??? віддаючи перевагу УР-1, Промінь
та УР-3. Наприклад, за даними згаданого вище дослідження, жоден
з опитаних віком від 50 років і старше ніколи не слухав Радіо Голос,
Радіо Люкс, Радіо Лідер, Бізнес Радіо.
Необхідно сказати, що серед респондентів,
котрі мають вдома працюючі радіоприймачі, тільки 47% мають можливість
приймати FM- та УКВ-хвилі.
За даними дослідження, більш як половина
опитаних киян і жителів області найчастіше слухають трансляційну
мережу (радіоточку), 26% слухають УКВ станції українські, 6% - УКВ
станції західні. Швидше за все, це можна пояснити відсутністю найпростіших
технічних можливостей, а не негативним настроєм по відношенню до
комерційних станцій.
Більшість опитаних зазвичай слухають радіо
вдома (87%), кожен п'ятий не відривається від приймача навіть на
роботі, 6% респондентів слухають радіо в автомобілі, а 5% роблять
це зазвичай у друзів і знайомих.
Як відомо, найпростіший спосіб залучити
свого слухача - прислухатися до його інтересів. На діаграмі показано
найбільш популярні теми, яким віддають перевагу радіослухачі. Інформація
й музика - улюблені рубрики, названі переважною більшістю опитаних.
Слід зазначити, що молодіжна аудиторія (11-29 років) більшою мірою
віддає перевагу музично-розважальній (94%), ніж інформаційній (56%)
тематиці.
Астрологічних прогнозів чекають більшою
мірою жінки, ніж чоловіки - 42% проти 29%, а також молоді люди (47%).
Кажучи про радіостанції, відзначимо, що музичні Fm станції можуть
похвалитися рівнем охоплення молодіжної аудиторії, а також деякої
частини 30-49-річних слухачів, давши спокій старшому поколінню.
Однак часто саме на середньовікову групу скеровано 111 потік рекламних
радіозвернень. Найрозумніший вихід у такому разі - дослідження "своєї"
аудиторії чи тієї, яку хочеться назвати "своєю". Найпростіший
вихід - подарувати всім бажаним слухачам по приймачу і платити за
те, щоб вони його слухали.
Юлія ТАНЬКОВСЬКА
|